Jag är överväldigad!

Jag är helt överväldigad. Jag efterlyste ju ett recept innan idag här på bloggen och även inne på ett forum. Och all den hjälp jag fått idag är helt fantastisk. Alla har letat recept och skickat länkar och fixat. Såå kul!

Jag tror till och med att jag fått tag på receptet, eller i alla fall ett väldigt likt. Jag ska ändå göra om det så att jag kan göra hela plåtar för jag får 25 gäster här på söndag.

Hittade också en bild på min tårta från förra året. Visst ser den god ut!

image504

Här är receptet med:

Marängtårta med lemon curd

Bottnar - 3 äggvitor + 2 dl socker

Lemon curd - 3ägg, 2 dl socker, rivet skal och saft av 2 citroner, 100 g smör/marg

Garnering - 3 dl vispgrädde, hackad choklad

 Markera 2 runda bottnar, ca 23 cm i diameter på bakplåtspapper. Vispa vitorna till hårt skum. Tillsätt sockret, lite i taget, under vispning. Bred ut smeten i rundlarna.

Grädda i nedre delen av ugnen i 100 grader, ca 1½ timme, el tills marängen känns torr.

Blanda äggen, sockret, citronskalet och -saften i en rostfri kastrull. Sjud krämen på svag värme tills den tjocknar. Ta kastrullen från värmen, vispa eller rör i matfettet, lite i taget. Låt krämen svalna.

Bred krämen mellan och på bottnarna. Låt stå i kylskåpet i 2-3 timmar. Vispa grädden till fast skum. Bred en del runtom kanten på tårtan. Spritsa resten dekorativt ovanpå. Garnera med krossad choklad.

Låt tårtan stå svalt tills den ska serveras.

(Går utmärkt at frysa utan garnering. Tina den i så fall i kylskåpet ca 2 timmar innan den ska serveras. Garnera då med grädde och servera genast.)


Tack Åsa72!

Kommentarer
Postat av: Anna

Hade du bara lagt ut fotot på tårtandirket hadejag ju kunnat hjälpa dig! Har ju receptet på den hemma.

Vinterkramen Anna

Postat av: Mia

Oj, vad mumsig den ser ut! Tack för vinsterna...de dök upp i brevlådan häromdagen! Fler utmaningar? =)

Kram!

2008-02-20 @ 20:00:18
URL: http://joggemia.wordpress.com
Postat av: Catta

DEN såg smaskig ut! Har nyss fyllt år och hade jag haft koll på den hade det nog varit det jag bjudit på... Men det kan väl finnas andra anledningar för tårta =) MVH Catta

2008-02-20 @ 21:23:57
URL: http://catasattac.blogspot.com
Postat av: Morfen

Har du bråttom nån gång så kan du köpa såväl färdiga marängbottnar som färdig lemon curd. Tårta på tio minuter. ;) God är den minsann! Kram och trevlig helg!

2008-02-22 @ 17:50:24
URL: http://morfen.blogg.se
Postat av: Evelina

Kahdäng vilken smarrig tårta du ser ut att ha gjort! Kopierar receptet omedelbums!

Och jisses vilken snygg header som du har fixat till bloggen, känns som att jag inte varit inne här på några veckor??

Jag har "stil-liftat" dig förresten, du är inspirerande tjejen!

2008-02-23 @ 12:44:49
URL: http://wih.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback