Hemma från Istanbul med NYA ÖGON!

 
I torsdags åkte mannen och jag till Istanbul för att göra något så knasigt som att operera våra ögon. Jag har varit närsynt och har haft linser i snart 20 år. Men för ett år sedan ungefär så började jag bli väldigt irriterad i ögonen när jag hade linser på, så jag har mer och mer gått över till glasögon, och de sista månaderna har jag inte haft linser alls. Jag trivs inte i glasögon alls och när jag har tittat i spegeln så känner jag inte igen mig själv.

Jag har alltid velat operera mina ögon, men linsproblemen gjorde att jag verkligen tog tag i saken. Jag och mannen har alltid pratat om det och har haft samma synfel precis så när jag hittade ett ställe i Istanbul som verkade superbra så bestämde vi oss för att åka ner och operera ögonen båda två. Så det gjorde vi.

I torsdags kom vi ner till Istanbul på kvällen. Vi installerade oss på hotellet, gick ut och åt och fick sedan en genomgång av alla de olika laseroperationer de erbjuder på kliniken.

På fredagen kördes vi till kliniken där vi undersöktes noga och fick prata med läkaren. Han sa att jag hade tunn hornhinna och att det var bäst om jag gjorde Intralasebehandling. Andréas kunde välja om han ville göra intralase eller vanlig lasikbehandling. Vi valde båda intralase.

Personalen på kliniken var oerhört proffsiga och vi kände oss väl omhändertagna.

Operationerna gick ganska snabbt, och vi såg i princip meddetsamma efter operationen. När vi var klara på kliniken kördes vi tillbaka till vårt hotell. Där spenderade vi ett par jobbiga timmar då vi mest sov, härdade ut och droppade antibiotika och kortisondroppar i ögonen varje timme. Mannen hade mer ont än jag och var ganska ljuskänslig så jag fixade upp mat till oss på rummet. Men på det stora hela tycker jag att det gick väldigt bra. På kvällen var vi ganska pigga och mådde ganska bra. Lite ont hade vi fortfarande men inte så farligt. Vi stack ut en sväng och undersökte staden och åt middag ute på restaurang. Helt otroligt att kunna sitta ute och äta samma dag som man genomgått ögonlaser.

På lördagen kördes vi tillbaka till ögonkliniken för ett återbesök. Då visade det sig att jag hade lyckats skrynkla till min hornhinna lite (antagligen när jag sov) och behövde stryka ut den. Inte världens roligaste kanske, men jag var glad att det hände medan jag var kvar i Turkiet. Läkaren fixade till min hornhinna och la på en skyddande lins som skulle få ligga kvar på ögat i två dagar.

Efter vi var klara på kliniken var det dags för lunch och sedan sightseeing på Hagia Sofia och Blå Moskén. Vilken fantastisk kulturskatt som finns i Istanbul.

På söndagen begav vi oss hem till Sverige igen med våra nya ögon.

Att vara utan glasögon nu är helt fantastiskt. Att bara SE meddetsamma man slår upp ögonen på morgonen eller går upp på toaletten mitt i natten är otroligtt. Ögonen har ju inte läkt ordentligt ännu, så synen kommer att bli bättre och bättre, men jag ser redan oförskämt bra. Jag är supernöjd!
 

Kommentarer
Postat av: Cilla

Skönt att höra att allt gått bra! Har tänkt på dig dessa dagar.

Kramen

Postat av: Louisa

Wow sicken grej. Fantastiskt att det går så fort att bli återställd. Grattis till era nya ögon!

Kramis

2009-07-13 @ 20:55:54
Postat av: Diana

GRATTIS till nya ögon! Det måste kännas helt fantastiskt!

2009-07-13 @ 20:56:04
URL: http://sayurii.blogg.se/
Postat av: AnnaB

O, det låter fantastiskt men jag vågar inte... Men stort grattis, jag förstår att det måste vara en väldigt härlig känsla...!

2009-07-13 @ 22:21:54
URL: http://annab.blogg.se/
Postat av: Zarah

Vad härligt!! :D

GRATTIS till er bägge - och er nya syn! :D

2009-07-13 @ 23:31:14
URL: http://zarischka.blogspot.com
Postat av: Millan

Vad skönt att höra att allt gick så bra! Jag har undrat och hållt tummarna!

2009-07-14 @ 07:18:43
URL: http://www.millan.dk
Postat av: Linda/Gulligullan

Härligt att ni är hemma och så skönt att allt gått bra :)

2009-07-14 @ 07:29:56
URL: http://lindasdagar.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Grattis till er båda! Skönt att det gått bra.

Vad var det för ställe? Maken har funderat lite på att fixa sina någon gång.

2009-07-14 @ 09:57:43
Postat av: Helene

Gud så avis jag är! Berätta mer, vad kostade det och vad var det för klinik? Skulle oxå vilja fixa mina ögon och kan man göra det i samband med en minisemester (om allt går bra med ögonen) vore det ju toppen.... En dröm att kunna se direkt man slår upp ögonen ju!

2009-07-14 @ 10:41:55
URL: http://webmosterhelene.blogspot.com
Postat av: Tvillingmamma Lotta

Wow!

Vad fort det gick! Grattis till de "nya ögonen"!

Jag vill också, men vet inte om jag vågar, tycker det verkar läskigt.

Kram!

2009-07-14 @ 11:03:41
URL: http://tvillingmamma.blogspot.com
Postat av: Aase/ängel60

Vad tuffa ni är som vågade detta... Vad fantastiskt med sådan teknik :)

Kram kram Aase

2009-07-14 @ 11:57:13
URL: http://angel60.blogspot.com
Postat av: K8an

Så skönt att allt gick bra! Såååå glad för er skull, måste vara skönt att kunna se igen med egna ögon:)



Kram

2009-07-14 @ 21:10:02
URL: http://imingarderob.blogg.se/
Postat av: Linda Andersen

Låter skönt att slippa. Var det en dyr historia?

2009-07-15 @ 16:21:38
URL: http://zingorina.blogg.se/
Postat av: Mia

Helt otroligt ju! Vilken känsla det måste vara! Härligt med en resa på tu man hand till Turkiet med kan jag tänka. =)



Kram!

2009-07-15 @ 17:41:37
URL: http://joggemia.wordpress.com
Postat av: Susanne H

Wow, häftigt! Det är otroligt vilken fin teknik det finns. Måste säga att det var vågligt av er att åka utomlands och göra operationerna men jag antar att ni var väldigt väl pålästa. Grattis till dina "nya" ögon!

Kram

2009-07-18 @ 00:37:51
URL: http://snuffehar.blogspot.com
Postat av: Anonym

oO vad modiga ni är!

Grattis till nya synen, skönt för er att slippa linser och glasögon, verkar bökigt att ha. Även om du faktiskt är snygg i glasögon! Andy har jag inte sett med tror jag.

kramkram Jea

2009-07-18 @ 12:44:04
Postat av: Laura

Fantastiskt! Grattis till era "nya" ögon! :)



Jag undrar lite, vilken klinik var det som ni fixade era ögon på? Jag är själv otroligt närsynt och använder kontaktlinser varje dag, men har lust att fixa ögonen! Jag bor dessutom i Istanbul, så jag slipper lägga ut pengar på flygbiljetter i så fall. Det finns en hel massa ögonkliniker här som gör dessa operationer, men eftersom ni har erfarenhet så skulle jag gärna vilja veta vilken just NI gjorde operationen på!



Mvh Laura

2009-07-23 @ 20:17:18
URL: http://papatya.blogg.se/
Postat av: Anna

Gud vad coolt!! Har ju också liner/glasögon sedan ett antal år tillbaka. Jag är ju inte helblind utan glasögon men däremot min make är det. Vad hette kliniken?



Sommarkramen Anna

2009-07-26 @ 21:24:24
URL: http://annastenman.blogg.se/
Postat av: Peter

Jättekul läsning, tack för rapporteringen... har länge själv funderat på en sån där ögonlaser-resa efter jag börjat bli irriterad av mina vanliga Air Optix linser.



Namn på kliniken vore bra om du vill ge oss, så man kan kolla upp stället!

Postat av: Laura

Tack så mycket för svaret! Just nu så har jag inte tillräckligt med pengar för en ögonoperation så det är inte aktuellt just nu (även om det ÄR mycket billigare här än i Sverige), men jag hoppas på att kunna utföra den om något år, så det är bra att veta en klinik som andra har varit nöjda med! :)



2009-07-29 @ 20:37:35
URL: http://papatya.blogg.se/
Postat av: Fredrik johanson

hej fia! jag å min bror reste ner samtidigt med er om du kommer ihåg oss? vi har inte haft några som helst komplikationer.lite ljuskänsliga å ibland torra ögon. men annars är det hur bra som helst.å vi är sååå nöjda. hoppas allt e bra med er.du får hälsa mannen från "bröderna" :D ha det bra! kram fredrik

2009-08-24 @ 23:14:20
Postat av: elna

Hej! Jag funderar på att göra samma sak som du gjorde i istanbul! Hur känns ögonen nu? Alla rekommenderar att göra det i Istanbul - billigare! Och de är ju minst lika kompetenta som svenskarna så:) berätta hur det är nu! vill veta allt!

2009-10-09 @ 11:13:38
URL: http://zephyrus.blogg.se/
Postat av: Magnus

Man blir ju nyfiken på en sån där Istanbul resa, verkar ju riktigt smidigt att bara dra iväg en helg!



Hur mycket kostade det o vilken klinik gjorde ni det på? (Nån hemsida/Resebyrå att rekomendera?)



Tacksam för svar :)



/Magnus

2009-11-04 @ 18:33:42
Postat av: Sofia

Hej Fialia.



Har hittat dig via referens på förtaget som jag funderar på att anlita för ögonlaseroperation.



Hur har du hanterat dina efterkontroller?

Vad jag förstått är det något man ska göra vid ett par tillfällen efter själva behandlingen efter hemkomsten.



Hälsn. Sofia

2010-03-11 @ 13:12:38
Postat av: Pia

Hejsan,



Hoppas allt e bra med dig.

Jag är sugen på att åka ner och operera ögonen.

Är allt fortfarande ok och ni ser som ni ska? Jag e jättenervös för att nån ska in och pilla i ögonen men det vore ju toppen skönt att slippa glasögon,,



Mvh Pia

2010-08-19 @ 09:04:11
Postat av: Ögonlaser

Grymt! Hur gick läkningen?

2010-09-10 @ 22:53:13
URL: http://xn--gon-laser-z7a.se
Postat av: Linn

Tycker mycket om det du skrev! Trevligt att se en del fina saker och inte bara det vanliga grejerna som man kan läsa om varje dag. ;)

2010-12-02 @ 14:20:23
URL: http://jade.se/paketresor/bali

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback